سفارش تبلیغ
صبا ویژن
  قدیر
دانشمندی که از دانشش استفاده می شود، از هزار عابد بهتر است . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
وضعیت من در یاهو
یــــاهـو
کل بازدیدهای وبلاگ
75269
بازدیدهای امروز وبلاگ
14
بازدیدهای دیروز وبلاگ
6
منوی اصلی

[خـانه]

[  RSS  ]

[شناسنامه]

[پست الکترونیــک]

[ورود به بخش مدیریت]

درباره خودم
قدیر
سجاد رحیمی
مطالب و عکس های عرفانی و مذهبی
لوگوی وبلاگ
قدیر
بایگانی
دی 86
بهمن 86
اسفند 86
فروردین
اردیبهشت
خرداد87
بهار 1387
اوقات شرعی
لوگوی دوستان



اشتراک در خبرنامه
 
پارسی بلاگ
www.parsiblog.com

نویسنده مطالب زیر:   سجاد رحیمی  

عنوان متن حسین بن علی کیست؟ سه شنبه 86 بهمن 23  ساعت 3:52 عصر

نام : حسین علیه السلام ، در تورات شبیر و در انجیل طاب آمده است.

پدر: على بن ابى طالب علیه السلام .

مادر: فاطمه زهرا علیها السلام .

جد: رسول الله صلى الله علیه و آله .

جده : خدیجه بنت خویلد سلام الله علیها.

کنیه : ابوعبدالله و ابو على .

تولد: سال سوم هجرت (21) و بعضى سال چهارم هجرت گفته اند.

مدت امامت : ده سال .

عمر شریف : 57 سال .

محل دفن : کربلا.

غاضب حق خلافت : یزید بن معاویه علیه العنة و العذاب .

لقب : رشید، و فى ، طیب ، السید، الزکى ، المبارک ، التابع لرضات الله الدلیل على ذات الله ، سبط، شهید و سعید.

نقش نگین انگشتر امام حسین علیه السلام در فصول المهمه آمده :

لکل اجل کتاب و در وافى از امام صادق علیه السلام روایت شده است : حسبى الله و از امام رضا علیه السلام روایت شده است : ان الله بالغ امره .

تولد امام حسین علیه السلام :

مشهور است که ولادت امام حسین علیه السلام در مدینه در سوم ماه شعبان سال چهارم هجرت واقع شده است بعضى پنجم ماه مذکور نیز گفته اند. ابن شهر آشوب رحمه الله مى گوید: ولادت آن حضرت پس از ده ماه و بیست روز از ولادت برادرش امام حسن علیه السلام ، و آن روز شنبه با پنجشنبه ماه شعبان سال چهارم هجرت بوده است . 
و نیز گفته شده است که ما بین آن حضرت علیه السلام و بردارش امام حسن مجتبى علیه السلام فاصله نبوده مگر به اندازه مدت حمل ، مدت حلم شش ماه بوده است . در توقیع حضرت صاحب الامر علیه السلام به قاسم بن علاء همدانى ولادت امام حسین علیه السلام روز پنج شنبه سوم ماه شعبان دانسته شده بعضى آخر ماه ربیع الاول سال سوم هجرت نیز گفته اند که خلاف مشهور است .

شیخ طبرسى رحمة الله و دیگران به سند معتبر از امام رضا علیه السلام نقل کرده اند که چون امام حسین علیه السلام متولد شد، رسول اکرم صلى الله علیه و آله به اسماء بنت عمیس فرمود: مرا بیاور اسماء گفت : آن نوزاد مقدس را در جامه سفیدى پیچیده به محضر نبى اکرم صلى الله علیه و آله و سلم بردم ، حضرت او را گرفته در دامن قرار داد، در گوش راست او اذان و در گوش چپ او اقامه گفت .جبرئیل نازل شد و گفت : خداى بزرگ سلام مى رساند و مى فرماید: چون على علیه السلام نسبت به تو منزله هارون است نسبت به موسى پس او را به اسم پسر کوچک هارون نام گذار شبیر است و چون لغت عربى است او را حسین نام گذار.پس پیامبر بزرگوار او را بوسه داد و گریست و فرمود: تو را معصیتى بزرگ در پیش است پروردگار را لعنت کن قاتل او را. فرمود اى اسماء این خبر را به فاطمه مگو چون روز هفتم شد نبى اکرم فرمود: فرزند مرا بیاور، چون او را به نزد آن حضرت بردم گوسفندى براى امام حسین علیه السلام عقیقه کرد، یک ران قربانى را به قابله داد و سر نوزاد عزیزش را تراشیده و به وزن موى سرش نقره صدقه داد پس او را در دامن خود قرار داد و فرمود: اى اباعبدالله ، چه بسیار گران است بر من کشته شدن تو سپس نبى اکرم بسیار گریه مى کرد اسماء گفت : پدر و مادرم فداى تو باد، این چه گفتارى است که در روز نخستین ولادت بر زبان جارى کردى و امر نیز فرمودى و گریه مى کنى ؟!حضرت فرمود: مى گویم بر این فرزند دلبند خود که گروهى ستمگر از بنى امیه او را خواهند کشت خدا نرساند به ایشان شفاعت مرا، خواهد کشت او را مردى که رخنه در دین من خواهد کرد و به خداوند بزرگ کافر خواهد شد.

امام صادق (ع) فرمود :

نماز کسى تامّ و کامل است که طهارت کامل داشته  و کامل و بالغ بوده و اهتمام تمام داشته و نسبت به خدا شناخت و معرفت داشته باشد .

آرام گرفته و اظهار خشوع و تواضع نموده و استوار باشد ، آنگاه میان حالت نومیدى و آزمندى  و شکیبایى و بى تابى بایستد ، به گونه اى که گویى نوید پروردگار تنها متوجّهِ او ، و وعده عذاب تنها براى اوست  و تمام اموال و دارایى خویش را در راه خدا بذل نموده و تمام اهداف (یا: وجود و تعلّقات خود را) خیال انگاشته  و نَفْس خود و هرچیز ارجمند در نزد خویش را در راه خشنودى خداوند بذل نموده  و بدون اینکه انتظار چیزى را بکشد، پیش به سوى او وسط راه و راه راست را طى نماید .

بسم الله الرحمن الرحیم ...

این وصیت حسین‌بی‌علی است به برادرش محمد حنفیه. حسین گواهی می‌دهد به توحید و یگانگی خداوند و این که برای خدا شریکی نیست و محمد (ص) بنده و فرستاده اوست و آئین حق ( اسلام ) را از سوی خدا ( برای جهانیان ) آورده است و شهادت می‌دهد که بهشت و دوزخ حق است و روز جزا بدون شک به وقوع خواهد پیوست و خداوند همه انسان‌ها را در چنین روزی زنده خواهد نمود. »

امام در وصیت نامه‌اش پس از بیان عقیده خویش درباره توحید و نبوت و معاد، هدف خود را از این سفر این چنین بیان نمود:

« من نه از روی خودخواهی و یا برای خوشگذرانی و نه برای فساد و ستمگری از شهر خود بیرون آمدم؛ بلکه هدف من از این سفر، امر به معروف و نهی از منکر و خواسته‌ام از این حرکت، اصلاح مفاسد امت و احیای سنت و قانون جدّم، رسول خدا (ص) و راه و رسم پدرم، علی‌بن‌ابیطالب (ع) است. پس هر کس این حقیقت را از من بپذیرد ( و از من پیروی کند ) راه خدا را پذیرفته است و هر کس رد کند ( و از من پیروی نکند ) من با صبر و استقامت ( راه خود را ) را در پیش خواهم گرفت تا خداوند در میان من و بنی‌امیه حکم کند که او بهترین حاکم است.

و برادر ! این است وصیت من به تو و توفیق از طرف خداست. بر او توکل می‌کنم و برگشتم به سوی اوست. »

محرم در دیگر کشورها : عاشورا در بلژیک ...

آن دسته از شیعیان که در بلژیک دارای تشکیلات مذهبی شناخته‌ شده هستند اجمالاً به شرح زیرند: 1- شیعیان عرب که عمدتاً مراکشی ، الجزایری ، تونسی هستند. 2- شیعیان ترک. 3- شیعیان پاکستانی. 4- شیعیان عراقی. ـ شیعیان عرب غالباً در زیر سایبان مسجد الرضا(ع) که جایگاه قانونی ثبت شده‌ای ندارد ، گرد می‌آیند . ـ شیعیان ترک دارای یک مسجد هستند ولی به مرور زمان شیعیان اسمی گردانندگی آن را به دست گرفته‌اند . ـ پاکستانی‌ها نیز در لیالی مخصوص، من جمله ایام محرم با اجاره نمودن محلی و اعلام آن به عنوان « حسینیه‌ی پاکستانی‌ها » دور هم جمع می‌شوند و عزاداری می‌کنند . ـ شیعیان عراقی در آنورس در یک منزل شخصی گرد هم می‌آیند و آداب و رسوم مذهبی را برپا می‌دارند . مراسم عاشورا در بین شیعیان بلژیک به‌صورت کاملاً طبیعی و بدون خرافات اجرا و گرامی داشته‌ می‌شود . شیعیان مسجد الرضا به دعوت نمایندگی در مراسم سفارت شرکت می‌کنند و تاکنون از خودشان مراسم خاصی نداشته‌اند و فرهنگ سینه‌زنی و نوحه‌خوانی ندارند و در جمع ایرانیان حضور می‌یابند . جمع این عده حدود سیصد نفر است . ـ شیعیان ترک هیچ‌گونه تعزیت و یا عزاداری خاصی در ایام عاشورا ندارند ولی جمع آن‌ها به حدود هزار نفر می‌رسد . ـ پاکستانی‌ها که حدود سیصد الی چهار صد نفر هستند ، مراسم عزاداری سینه‌زنی و نوحه‌خوانی خاصی دارند که هر ساله برگزار می‌گردد و خرافات یا شیوه‌های غیر متداول عزاداری در بین آن‌ها رایج نیست . شیعیان عراقی نیز در آنورس عزاداری و سینه‌زنی دارند و آن‌ها نیز به صورتی کاملاً عادی مراسم عاشورا را عزیز می‌دارند .

حدیث :

امام حسین علیه السلام:

چگونه‌ با چیزى‌ که‌ خود در وجودش‌ نیازمند توست‌، براى‌ وجود تو دلیل‌ آورده‌ شود؟آیا چیزى‌ هست‌ که‌ آشکارتر از تو باشد تا وسیله‌ آشکار کردن‌ تو باشد؟ کى‌ پنهانى‌ تا 
نیازمند دلیلى‌ باشى‌ که‌ بر تو دلالت‌ کند؟ و کى‌ دورى‌ تا آثارت‌ وسیله‌ رسیدن‌ به‌ تو باشند؟ کور باد آن‌ چشمى‌ که‌ تو را مراقب‌ و نگهبان‌ خود نبیند.

آشنایی با القاب آن امام :

عطشان :

از القاب سید الشهدا که تشنه از کربلا به شهادت رسید. این تعبیر در روایات، تواریخ و زیارتنامه‌ها درباره آن امام آمده است.

  عاشورا از نگاه اندیشمندان جهان :

مهاتماگاندیمن زندگی امام حسین، آن شهید بزرگ اسلام را به دقت خوانده‌ام و توجه کافی به صفحات کربلا نموده‌ام و بر من روشن شده است که اگر هندوستان بخواهد یک کشور پیروز گردد، بایستی از امام حسین پیروی کند.

عبادات :

از حضرت امام رضا علیه السلام منقول است که حضرت رسول صلى الله علیه و آله دو رکعت نماز مى ‏کرد و چون فارغ مى ‏شد دستها را بلند مى ‏کرد و این دعا را سه دفعه مى ‏خواند :

خدایا تو معبود قدیمى و این است سال تازه ‏اى ؛ پس از تو در آن درخواست حفظ از شیطان و نیرو و قوت بر این نفس اماره بدخواه دارم و نیز اشتغال بدانچه مرا (در عمل) به تو نزدیک گرداند. 
اى کریم !اى صاحب جلال و بزرگوارى !اى پشتیبان کسى که نگهدارنده و پشتبانى ندارد.اى ذخیره کسى که ذخیره‏ اى ندارد.اى پناه بى ‏پناهان ! اى دادرس بى ‏کسان اى پشتوان بى ‏پشتوانان اى گنجینه بى ‏گنجان !اى نیک آزمایش اى بزرگ امیدوارى و از عز و شکوه ناتوانان اى نجات دهنده غریقان اى نجات بخش هالکان اى نعمت ده اى نیکو اى بخشنده اى خوشرفتار ! تویى که ‏براى تو سیاهى شب و روشنى روز و تابش ماه و شعاع خورشید و شرشر آب و صداى درخت سجده کرد.اى خدا انبازى براى تو نیست ! بار خدایا ما را به از آنچه گمان برند بگردان و آنچه از (بدی هاى) ما ندانند بیامرز و بدانچه گویند از ما بازخواست مفرماى .بس است مرا خداى نیست معبود حقى جز او بر او توکل کردم و اوست پروردگار عرش بزرگ ! به او گرویدیم هر چه هست از نزد پروردگار ما است و یاد آور نشود جز صاحبان خرد.پروردگارا کج مکن دلهاى ما را پس از آنکه راه نمودى ما را و ببخش براى ما از پیش خودت رحمت زیرا که تویى پر بخشش .


  نظرات شما  ( )


لیست کل یادداشت های این وبلاگ

ب
[عناوین آرشیوشده]


 

Powered by : پارسی بلاگ
Template Designed By : MehDJ