سفارش تبلیغ
صبا ویژن
  قدیر
به زشتى یاد کردن مردمان پشت سر آنان ، سلاحى است براى مرد ناتوان . [نهج البلاغه]
وضعیت من در یاهو
یــــاهـو
کل بازدیدهای وبلاگ
76670
بازدیدهای امروز وبلاگ
184
بازدیدهای دیروز وبلاگ
2
منوی اصلی

[خـانه]

[  RSS  ]

[شناسنامه]

[پست الکترونیــک]

[ورود به بخش مدیریت]

درباره خودم
قدیر
سجاد رحیمی
مطالب و عکس های عرفانی و مذهبی
لوگوی وبلاگ
قدیر
بایگانی
دی 86
بهمن 86
اسفند 86
فروردین
اردیبهشت
خرداد87
بهار 1387
اوقات شرعی
لوگوی دوستان



اشتراک در خبرنامه
 
پارسی بلاگ
www.parsiblog.com

نویسنده مطالب زیر:   سجاد رحیمی  

عنوان متن پرسش از اسلام پنج شنبه 87 خرداد 9  ساعت 1:0 عصر

پیرامون مصائب حضرت زهراسلام الله علیها



 

سوال:

الف. پیرامون حضرت زهرا ـسلام الله علیهاـ صحبتهایی می‌شود مبنی بر آتش زدن درب خانه و شکستن پهلوی آن حضرت، این کلام تا چه اندازه صحت دارد؟
ب. کدام یک از ایام فاطمیه به حقیقت نزدیکتر است؟
ج. کتابهایی راجع به حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ را که ما می‌توانیم از آنها استفاده کنیم نام ببرید؟

 

پاسخ:

آن چه در تاریخ اسلام بعد از رحلت پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ روی داد، مایه شگفتی انسانهای باوجدان تاریخ است. قضایای بعد از پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ که ریشه تمام آنها به جریان سقیفه و غصب حق مسلّم علی ـ علیه السلام ـ بر می‌گردد. ظلمهایی که در حق حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ روا داشتند، به خاطر دفاع از ولایت بود، غصب فدک اولین حرکت کرد تا گران بود تا دست اهل بیت را از میراث نبوت کوتاه کنند وعلی و خاندان او را شدیداً تحقیر نمودند و در محاصره شدید اقتصادی و فکری و روحی قرار دهند.


هجوم به خانه وحی و هجوم به خانة‌ کسی که عزیزترین افراد به پیامبر و نزدیکترین انسان به خاتم نبوت بود. پاره تن پیامبر! یکی از جنایات فراموش ناشدنی تاریخ است، که در منابع معتبر اهل سنت و شیعه آمده است.[1]
عده‌ای مرتکب جنایت شدند و حکومت را غصب کردند خلیفه اول بسیار زود دست از آن برداشت و دومی را جانشین خود کرد ـ در حالی که اینها مدعی بودند پیامبر جانشینی انتخاب نکرده است ـ اگر پیامبر جانشین انتخاب نکرد، خلیفه اول چرا برخلاف سنت پیامبر عمل کرد. باید او نیز جانشینی انتخاب نمی‌کرد. خلیفه دوم نیز یک روش اختراع کرد و شورای شش نفره تعیین نمود تا تکلیف خلافت را روشن کند. در این میان وجدان بیدار و سالم هر انسان پاک فطرت تاریخ از این آقایان سؤال می‌کند که شما به اندازه پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ به دین خدا دلسوز بودید و یا علم شما بالاتر از آن حضرت بود. پس چرا مدعی هستید آن حضرت، جانشین تعیین نکرده و چرا شما برای خود جانشین انتخاب کردید.[2]
این وقایع به وجود آمد و تاریخ امروز چون آینه پیش روی ماست. عده‌ای ایمان خود را خراب کردند برای چند روز حکومت دنیوی، و کسی نیست از منکران ظلم به حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ و اهل بیت ـ علیهم السلام ـ سؤال کند که شما چرا منکر اعمال زشت آنها هستید؟ چرا عمل زشت آنها را توجیه می‌کنید. به شما چه سودی از این جریان خواهد رسید. آیا شما هم دوست دارید، مثل آنها گرفتار عذاب الهی شوید! سؤال کننده محترم و عزیز شما خودتان وجدان بیداری دارید، اگر چنین چیزی واقع نشده است چرا منکران آن این همه پافشاری بر رد این گونه اعمال خلفا می‌نمایند.
چون حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ خیلی مظلوم است هر کس منکر این مظلومیت شود، او نیز در حق آن حضرت ظلم نموده است. بنابراین گرفتاری دنیوی برای او قبل از گرفتاری اخروی است، آن چه را که علمای اهل سنت به طور اجماع درباره حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ نقل کرده‌اند. هجوم طرفداران کودتای سقیفه به فرماندهی خلیفه دوم به خانه زهرا ـ سلام الله علیها ـ می‌باشد. علمای اهل سنت تا این جا نقل می‌کنند و برخی از آنها تمام وقایع را می‌نویسند، ولی برخی از آنها روی وقایع بعد از هجوم سرپوش می‌گذارند و پنهانکاری می‌کنند، و مورد دیگری که علمای اهل سنت بدان تصریح کرده‌اند، اختفای تشییع جنازه و دفن حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ و پشیمانی هر دو خلیفه از عملشان و برخوردشان با زهرا ـ سلام الله علیها ـ نیز یک دلیل بر وقوع آن حوادث است، دلیل دیگر این که بعد از مستقر شدن ابوبکر در خلافت طرفداران او و خلیفه دوم برای راضی نمودن زهرا ـ سلام الله علیها ـ به در خانه آن حضرت رفتند، آن حضرت از آنها روی برگرداند و با آنها صحبت نکرد، اگر ظلمی به آن حضرت نکرده بودند، برای چه از آن حضرت معذرت خواهی می‌نمودند و چرا حضرت با آنها حرف نزد و روی از آنها برگرداند.[3]
و هم چنین دلیل دیگری بر وقوع این حوادث وجود دارد و آن نامه‌ای است که خلیفه دوم به معاویه نوشت و به آنها اقرار کرده است.[4] و دلیل دیگر: نامه‌ای است که معاویه به محمد بن ابی بکر درباره رفتار خلیفه اول و دوم و سوم با اهل بیت و اصل جریان کودتای سقیفه نوشته است.[5] علاوه بر اینها بیشتر علمای اهل سنت که با وجدان بوده‌اند به این حوادث اشاره نموده‌اند. در این باره می‌توانید به کتاب احراق بیت فاطمه، نوشتة غیب غلامی و چشمه‌ای در بستر، نوشتة مهدی پور سید آقایی مراجعه کنید.
ایام فاطمیه دوم بیشتر مورد توجه علمای شیعه می‌باشد. اگر چه ذکر و یاد حضرت فاطمه ـ سلام الله علیها ـ در هر حال دارای آثار معنوی بوده و مورد توجه خداوند متعال است. چون حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ مادر یازده امام معصوم ـ علیهم السلام ـ است. و از طرفی همسر مورد علاقه شدید امام امیر المؤمنین علی ـ علیه السلام ـ است. از همه بالاتر یگانه دختر پیامبر اکرم و خاتم النبیین ـ صلّی الله علیه و آله ـ است. علاوه بر این فضائل استثنایی خود آن حضرت،‌ از لحاظ معنوی دارای کمالات فوق العاده می‌باشد. چنان چه اگر عبادات و تقوی و ایثار و تواضع و کرامات و سایر خصلت‌های فردی و عالیه انسانی آن حضرت بیان شود و برای شما معرفی گردد، ‌به مقام بلند آن بانوی گرانقدر که سیدة النساء العالمین است، پی خواهید برد.
برای آشنایی بیشتر می‌توانید به مطالعه ترجمه کتاب فاطمة الزهراء بهجة قلب المصطفی، نوشتة آقای رحمانی همدانی و کتاب بانوی نمونه اسلام نوشته آقای امینی مراجعه بفرمائید. البته کتابهایی زیادی در این باره نوشته شده است از جمله کتاب آقای قزوینی.
پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ می‌فرماید:
?فاطمه پاره تن من است هر که او را شاد کند، مرا شاد کرده است و هر که او را آزار دهد مرا آزرده است?.
عایشه همسر پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ گفته است: وقتی فاطمه به پیش رسول خدا می‌آمد برای احترام او بر می‌خاست و دستهای او را ـ فاطمه را ـ پیامبر می‌بوسید... .
(منتهی الامال، ج 1، ص 253 ـ 254)

-----------------------------------
[1] . یعقوبی، تاریخ یعقوبی، ج 2، دار صادر بیروت، ص 126 ـ 137؛ و طبری، تاریخ، ج 2، ص 619، بیروت،‌دار صادر؛‌بلاذری، انساب الاشراف، ج 1، قاهره، دار المعارف، ص 586؛ ابن عبدربه، عقد الفرید، ج 5، چ مصر، ص 12؛ ابن قتیبه، الامامه و السیاسه، قم، منشورات رضی، ص 12؛ و ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ج 2، بیروت، دار احیاء التراث، ص 21؛ و سلیم بن قیس، اسرار آل محمد، انتشارات دار الفنون، ص 25؛ و طبری، دلائل الامامه، قم، دار الخائر، 1383، ص 45.
[2] . ر.ک: به فصلنامه صبا، ش 1، ناشر مرکز مطالعات حوزه با همکاری صدا و سیما.
[3] . ابن قتیبه دینوری، الامامه و السیاسه، قم، منشورات زاهدی، 1363، ص 11 ـ 15، و انتشارات شریف رضی، 1413، ص 30؛ و عمر بن محمد موصلی، مناقب آل محمد ـ صلّی الله علیه و آله ـ، بیروت، مؤسسه اعلمی، 1424، ص 85؛ الغدیر، ج 7، (اعتذار خلیفه الی الصدیقه)، چ دوم، اسلامیه، 66، ص 228.
[4] . مجلسی، بحار، ج 30، چ اول، بیروت، دار الرضا، بی‌تا، ص 286.


  نظرات شما  ( )


لیست کل یادداشت های این وبلاگ

ب
[عناوین آرشیوشده]


 

Powered by : پارسی بلاگ
Template Designed By : MehDJ